سفر دور دنیا

جاهای دیدنی دنیا

سفر دور دنیا

جاهای دیدنی دنیا

ورونا

 ورونا ( Verona) شهری است در شمال ایتالیا، ناحیه ونتو Veneto کنار رود آدیگه Adige که موقعیت سوق الجیشی آن بین ونیز و میلان و همچنین گذرگاه برنر Brenner که ارتباط دهنده اروپای مرکزی با ایتالیاست ، آن را به مرکز مهم تجاری و راه آهن تبدیل کرده‌است. 

از معماریهای قابل توجه این شهر می‌توان به قصر سلطنتی سن زنو ماجوره (San Zeno Maggiore متعلق به قرن ۱۲ و ۱۳) ، مقبره خوانواده اسکالیجر (Scaliger قرن ۱۴)، کلیسای سبک گوتیک سنت آناستازیا (Sant'Anastasia کامل شده در قرن ۱۵)، مکان باشکوه قرن ۱۵ بویلاکوا (Bevilacqua)، کانوسزا (Canossa) و پمپی (Pompeii) و قلعه قدیمی (Castel Vecchio ۱۳۵۴) که اکنون به یک موزه هنری تبدیل شده‌است، اشاره کرد.

 

 

  

یکی از سالمترین آمفی تئاترهای بجا مانده از امپراتوری روم در مرکز میدان ورونا واقع شده که متعلق به قرن یکم میلادی است، که امروزه برای اجرای اپرا و کنسرتها استفاده می‌شود. در سمت راست تالار بزرگ شهر واقع شده‌است(arena) این آمفی تئاتر متعلق به قرن 1 میلادی است همان آمفی تئاتری که فضای نبرد گلادیاتورها بود. ظرفیت آن 30 هزار نفر است و امروزه هم از آن برای برگزاری کنسرت و اپرا استفاده می شود.

Arena

 

 از کنار آرنا خیابان Via Mazzini  عبود می کند که خیابانی تنگ و پر از فروشگاه های مختلف است. انتهای خیابان سمت راست چند قدم که وارد خیابان Cappello  شویم خانه ژولیت مشاهده می شود.  

مجسمه ژولیت  

 

 دیوارهای این خانه پر از نامهای عشاق است(اگه تونستی اسم منو پیدا کنی)

 

پیزا

 پیزا ( Pisa) شهری واقع در کشورایتالیاو مرکز ایالت توسکانی است. این شهر به خاطر وجود 

برج پیزا در آن معروفیت دارد. 

برج کج پیزا ( Torre pendente di Pisa)   با وجودی که تنها برج کج جهان نیست، ولی مشهورترین آن در کل جهان می‌باشد. 

تمامی جاذبه های توریستی این شهردر اطراف میدانی به نام CAMPO DEI MIRACOLI قرار دارند. 

برج پیزا، کلیسای قدیمی دومو Doumo، موزه و قبرستان مقدس که نقاشیهای دیواری زیبا و مجسمه های زیبایی در آن وجود دارد که شنیده ام از زیباترین قبرستانهای دنیاست. 

با بالا رفتن از پله های برج کج بودن آن بیشتر حس میشود.و نمای شهر از بالای این برج بسیار دیدنی است. 

 

 

 

 

 

این هم یکی از ژستهایی که با برج پیزا میشه گرفت البته بعضی برج رو میگیرن که نیفته بعضی هم میخوان اونو هل بدن تا بیفته. 

 

فلورانس

 

 

 

companille

  

companille 

florance   

 

ونیز

Venice

ونیز (با تلفظ ایتالیایی ونیتزیا)، شهر و بندر در شمال ایتالیا در ناحیه ونتو (Veneto) مرکز ایالت ونیز. ونیز بر روی 120 جزیره واقع شده که توسط 177 کانال در تالاب های دهانه رود پو و پیاو در شمال دریای آدریاتیک شکل داده شده است.

به لحاظ نقش تاریخی در کشتیرانی و تجارت، این شهر به عنوان ملکه آدریاتیک شناخته شده است.  توسط  بزرگراههای راه آهن ونیز به سرزمین اصلی متصل میشود. با شن ریزیهای طولانی و موج شکنها در اطراف کانالها از نفوذ دریا جلوگیری شده است. 

venizia

 بزرگراه وراه آهن به موازات هم ونیز را به خشکی متصل میکند.

 

در مکانهای باریک و پیچیده، همچنین خیابانهای شهر قدیمی هیچ وسیله موتوری مجاز نیست و پلها نیز فقط مخصوص عابران هستند. 

برای قرنها رایجترین وسیله حمل ونقل نوعی قایق به نام گوندولا (gondola)، که قایقی با کف صاف است و با یک پارو هدایت میشود، بوده است. امروزه این قایقها عمدتا توسط توریستها استفاده میشود. تقریبا تمام بارها و مردم توسط قایقهای موتوری کرایه جابجا میشوند. 

مهمترین منبع درآمد ونیز توریسم است. وجود معماریهای زیبا، کانالها و جاذبه های بسیار هنری و فرهنگی، فستیوالهای فیلم بیشمار و رویدادهای دیگر، بازدید کننده های بسیاری را به این شهر جلب میکند.
بلورجات، آینه ها و مهرهای شیشه ای این شهر که اغلب آنها در جزیره مورانو (Murano) ساخته میشوند، بسیار معروف است.  

میدان سنت مارک (Saint Mark) مرکز شهر محسوب میشود. برخی آن را خواهر خوانده میدان نقش جهان اصفهان مینامند.کبوترهای زیادی در این میدان به چشم میخورند که فقط کافیست کمی دانه در دست داشته باشید آنگاه تعداد زیادی از آنها از سرو کولتان بالا میرود. 

  

 

 

  

میدان سان مارکو در آب

در شرق این میدان کلیسای جامع و دادگاه حکومتی (Palazzo Ducale) واقع است که هر دو از بناهای با اهمیت ونیز هستند. کلیسای جامع در سال 828 ساخته شده و بعد از آتش سوزی سال 976 در سال 1047بازسازی گردید و نمونه ای از سبک بیزانسی میباشد.

ساختمان دادگاه در 814 ساخته شد و چهار مرتبه به علت آتش سوزی تخریب شد و هربار با اندازه بزرگتری ساخته شد و نمونه قابل توجه سبک گوتیک در ایتالیا میباشد که از عناصر اولیه رنسانس نیز بهره برده است.
در شمال کلانتری قدیم (Procuratie Vecchie 1496) و در جنوب نیز کلانتری جدید (Procuratie Nuove 1584) واقع شده است که هر دو به سبک رنسانس ایتالیایی ساخته شده اند.

در کنار این دو مکان دالان یا کارخانه جدید (Fabbrica Nuova 1810) واقع شده که شامل کافه ها و مغازه های زیادی است.در اغلب این مغازه ها ماسکهای زیبا و رنگارنگ به گشم می خورد یک بار ما 14 فوریه روز ولنتاین ونیز بودیم که دیدیم همه اهالی شهر و حتی برخی توریستها از این ماسکها به صورت و لباسهای خاصی به تن داشتند و منظره شهر بسیار دیدنی تر و تاریخی تر شده بود. 

 

 

 

  

کنار مکان دادگاه دو ستون گرانیتی معروف سال 1810 وجود دارد که مجسمه شیر بالدار سنت مارک و سنت تئودور روی یک تمساح را نگه داشته اند.

برج کلیسای سنت مارک شاخصی مهم است که 91 متر طول دارد و بین سالهای 874 و 1150 ساخته شده و در سال 1902 تجدید بنا گردیده است.

در پشت دادگاه پل مشهور افسوس (ponte dei sospiri) واقع است که زندان عمومی را به دادگاه متصل میکرده است. 

در روی کانال بزرگ سه پل واقع شده که پل ریالتو (Rialto - 1588) مشهورترین آنهاست که در دو سوی آن مغازه های زیادی وجود دارد. 

Rialto bridge

 پل ریالتو

 

ادامه مطلب ...

سفر به رم

بدون اغراق باید گفت ایتالیا مرکز توریست های جهان است و در بین شهر های ایتالیا

رم هر ساله پذیرای مردمان دیگر ملل است. رم با جمعیتی نزدیک به سه میلیون نفر

بزرگ ترین و مشهورترین مرکز فرهنگی و توریستی و همچنین پایتخت ایتالیاست.

رم تنها یک شهر و پایتخت نیست بلکه یک شهر هنری با معماری زیبا به حساب می آید

که جزو برنامه هر بازدید کننده ای از ایتالیاست. در این شهر باستانی ، میراث فرهنگی

و پنهانی با تاریخ هزارساله وجود دارد که توجه میلیون ها جهانگرد را به سوی خود

جلب کرده است.این شهر هنری دارای جذابیت های زیادی است و غنای هنری پراکنده

در این شهر به چشم می خورد .از سوی دیگر هنرهای مردم ایتالیا در رم سبب تنوع

سنت های منطقه ای شده است . علاوه بر معماری قدیمی ساختمان های رم ، میادین و

موزه های زیادی در این شهر موجود است که دنیای رنگارنگی از هنر چند صد سال

قبل از میلاد را در بر می گیرد. رم یک پایتخت باستانی با آثاری اصیل و بی نظیراست. 

 

دیدنیهای روم 

یک مکان معروف و منحصر به فرد در رم، واتیکان  است که در قلب شهر رم بر فراز تپه واتیکان بر کرانه رودخانه تیبر واقع است. واتیکان کوچک‌ترین کشور مستقل جهان است که توسط شهر رم احاطه شده و حدود 45 هکتار مساحت دارد و۸۰۰  نفر جمعیت دارد این مکان محل زندگی پاپ است. در گوشه و کنار واتیکان و همچنین شهر رم ساختمان‌های غار مانند با گنبدهای بزرگ راه راه مربوط به قرن پانزدهم میلادی دیده می‌‌شود. همچنین انواع مجسمه‌های دست ساخته میکل‌آنژ و لئوناردو داوینچی در میادین و ساختمان‌های قدیمی این شهر مشاهده می‌‌شود. موزه های داخل کلیسای واتیکان بسیار دیدنی است. 

 

نمایی هوایی از میدان سنت پیتر که مرکز شهر واتیکان است 

 

بنای کولوسئوم: .این بنا در قرون وسطی دو در داشته؛ یک در زندگی و در دیگر مرگ نام داشته است .در حال حاضر هم بازدیدکنندگان از در زندگی وارد و از در مرگ خارج می‌‌شوند.  

کولوسئوم و یا به قولی کلوزیوم یکی از باشکوهترین و عظیمترین آمفی تئاترهای رومی بوده است که شاهد فجیعترین جنایات به شکل کشتار بردگان و مسیحیان بوده است همون عرصه نبردگاه گلادیاتورها در روم باستان که الان هم در شهر روم ایتالیا همچنان پا برجاست .کولوسئوم در سال ۷۰ بعد از میلاد ساخته شده که نبردهای خونین گلادیاتورها بر سر مرگ و زندگی که یکی از سرگرمیهای روزمره امپراتوران و اشراف روم بوده است در این بنای عظیم برگزار می شده در ای مکان هزاران گلادیاتور کشته شدند.

این بنای شوم مدتی کشتارگاه بی‌‌گناهان بوده و سپس به یک قلعه مخوف تبدیل شده است و سپس زمانی که طاعون به این سرزمین حمله کرد، به یک بیمارستان تبدیل شد و سرانجام در قرون وسطی به سالن تئاتر مبدل شده و در زمان ناپلئون به صورت اصطبل درآمد و اکنون محل تماشای جهانگردان شده است

closseo

closseo 

 

چشمه عشاق:Fontana di Trevi 

این آبنمای زیبا در قلب شهر روم در امتداد خیابان معروف via del corso  که پر از مغازه های مارکهای معروف است قرار دارد.اگر یک سکه در این چشمه بندازید دوباره به بوم بر میگردید من این سدی آخر این کارو نکردم اگه دوباره برگشتم معلومه چشمه خوب کار نمیکنه.دو تا سکه برای ازدواج است و شنیدم که این سکه ها صرف امور خیریه میشه. 

 

Fontana di Trevi 

fontana di trevi  

 

ادامه مطلب ...