سفر دور دنیا

جاهای دیدنی دنیا

سفر دور دنیا

جاهای دیدنی دنیا

آتن

یونان درجنوب اروپا واقع شده و آب و هوای مدیترانه ای با زمستانهای معتدل و تابستانهای  گرم و خشک از ویژگیهای این کشور است. عمده ترین  فرآورده کشاورزی، زیتون است که به خارج صادر می شود.  دریاهایی که یونان را احاطه کرده اند 70درصد ماهی مورد  نیاز مردم را تأمین می کنند. 25 درصد مردم یونان درآتن که  مرکز صنعتی محسوب می گردد سکونت دارند. توریسم در  این کشور بسیار گسترش یافته و درآمد فراوانی را نصیب دولت می کند.نام آتن از نام الهه آتنا گرفته شده است. شهر آتن، از شهرهای مهم تاریخی جهان باستان و مرکز دانش وفلسفه و ادب بود. تاریخ آتن را افسانه های بسیار فرو پوشانده است اما از قرن هفتم   ق – م وضع تاریخی آن روشن است.  

 

اکروپولیس آتن که در محل دهکده نئولتیک اولیه شهر شهر ساخته شده بود بهترین دژ طبیعی دنیای باستان به حساب می آمد. اکروپولیس تخته سنگ شیب داری که در آتن (پایتخت یونان) چشم اندازی را بوجود آورده است در 5 قرن قبل از میلاد توسط یک سیاستمدار آتنی ساخته شده است. امروزه همه دنیا این معماری جالب را ‌می‌ستایند اما این در حالی است که در همان زمان برخی از معماران هم عصر آنرا کار کم ارزشی به حساب ‌می‌آورده اند. نقطه مرکزی امارت آکروپلیس بنای بسیار جالب پارتنون ‌می‌باشد آکروپلیس در طول حیات خود شاهد ناملایمات زمان بوده است چنانکه در 1687 هنگامیکه در حدود 2000 سال از ساخت آن ‌می‌گذشت یک گلوله توپ بی هدف به داخل پارتنون اثابت کرده و باعث ‌می‌شود که مقداری از سقف آن فرو ریخته و آسیبهای جدی به ستونهای آن وارد آید. در 1880هم بدون موافقت یونان سنگ مرمرهای بسیار پرارزش آکروپلیس به موزه لندن انتقال داده شدند و چندی بعد به واسطه آلودگی هوا دچار فرسایش و خرابی شدند.  اکنون ویرانه‌هایی از این بنا  باقی مانده است.
برای رفتن به آکروپلیس باید
مسیری را با اتوبوس یا تاکسی تا ورودی محل طی کنید و سپس پس از بالا رفتن از تعدادی پله از قسمت جنوبی بنا سردر ‌می‌آورید. از اینجا تما‌می ‌آتن زیر پایتان است و واقعا چشم انداز منحصر بفردی دارد که عکسهای یادگاری را دو صد چندان زیباتر ‌می‌سازد.
جنس سنگها مرمر سفید هستند که بطور مرتب توسط ماموران ویژه سایت مرمت و شستشو ‌می‌شوند. در زمان بازدیدم از آکروپلیس حتی داربست هایی نیز دور بنا قرار داده شده بودند تا عملیات نگهداری بنا را انجام دهند و ظاهرا می خواهند آنرا به شکل اولیه اش بازسازی کنند.  آمفی تئاتر تاریخی یونانی‌های قدیم نیز در مجاورت آکروپولیس قرار دارد این آمفی تئاتر درست در قسمت پایینی پارتنون قرار دارد.و در مسیری که پله ها را برای رسیدن به پارتنون طی میکنید آنرا می بینید.  

 

معبد «پارتنون»، این ساختمان سفید باشکوه، قرن‌هاست بر فراز تپه‌ای در «آکروپلیس»، در نزدیکی شهر آتنِ یونان ایستاده، در برابر آسمان آبی می‌درخشد و زیبایی‌اش را به رخ می‌کشد.یونانی‌ها این ساختمان را حدود قرن پنجم پیش از میلاد، برای الهه‌ای به نام «آتِنا» ساخته بودند، الهه‌ای که آنها فکر می‌‌کردند نگه‌دارنده مردم شهر آتن است. پارتنون در حقیقت در آن زمان جانشین ساختمانی قدیمی‌تر شده بود که حالا ما به آن «پارتنون قدیمی‌تر» می‌گوییم. پارتنون قدیمی‌تر، زمان جنگ ایران و یونان از بین رفته است.پارتنون، مهم‌ترین اثر معماری دوره هنر کلاسیک یونان است که تا امروز باقی مانده و مجسمه‌های سردر آن هم یکی از نقطه‌های اوج هنر یونانی به حساب می‌‌‌آیند. ساختمان پارتنون نشانه‌ دموکراسی آتنی هم هست.  

برای دیدن عکسها و اطلاعات بیشتر روی ادامه مطلب کلیک کنید. 

 

 

‌با وجود باد، باران، تابش آفتاب و اتفاق‌هایی که در طول زمان باعث فرسایش این ساختمان شده‌اند، هنوز بخش‌هایی از آن باقی مانده و این باقی مانده‌ها، آن‌قدر جذاب و زیبا هستند که هر سال عده زیادی را برای تماشای این ساختمان به یونان و شهر آتن می‌کشانند. همه این بازدیدکننده‌ها، می‌دانند چیزی که به دیدنش می‌روند، با اصل آن خیلی فرق می‌کند، با ساختمانی که بیشتر از 2500 سال پیش در این مکان ساخته شده است، اما متخصصان به تازگی چیزهایی را درباره تفاوت این ساختمان با اصل آن کشف کرده‌اند که هیچ کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد: این ساختمان سفید درخشان، در اصل سفید نبوده است!این متخصص‌ها می‌دانستند که یونانی‌ها، مجسمه‌ها و ساختمان‌هایی را که از سنگ مرمر می‌تراشیدند، رنگ می‌کردند، اما در ساختمان پارتنون هیچ اثری از رنگ ندیده بودند، تا اینکه «جیووانی ورّی»، یک پژوهشگر ایتالیایی، به شیوه‌ای خاص از قسمت‌های مختلف ساختمان عکاسی و ذره‌های میکروسکوپی رنگ آبی را در آنها کشف کرد. در این شیوه، نوری خاص بر مولکول‌های رنگ آبی تابانده و باعث می‌شود  این مولکول‌ها نور مادون قرمز از خودشان ساطع کنند؛ آن‌وقت اگر با دستگاهی خاص به قسمت‌هایی که حاوی این مولکول‌ها هستند، نگاه کنیم، آنها را درخشان می‌بینیم.هر چند تا به حال تنها چند نقطه کوچک آبی روی بخش‌هایی از ساختمان پارتنون دیده شده، اما متخصصان حدس می‌زنند که در رنگ‌آمیزی این ساختمان از رنگ قرمز هم استفاده شده بوده، به‌خصوص در زمینه مجسمه‌های سَردَر این ساختمان.در ضمن، آنها فکر می‌کنند در خود مجسمه‌ها هم سایه‌هایی از رنگ طلایی به‌کار رفته بوده. این متخصصان می‌گویند فاصله این مجسمه‌ها از زمین بیشتر از دوازده متر است و یونانی‌ها آنها را از این فاصله می‌دیده‌اند؛ رنگ قرمز ملایم در زمینه آنها و همین‌طور طلایی در خود مجسمه‌ها، کمک می‌کرده این آثار بهتر دیده شوند.

         

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد